Mikä on levy – yhtiö?

NCR-Company-HistoryLevy – yhtiö on yritys, joka on keskittynyt markkinoimaan esimerkiksi musiikki levyjä ja musiikki videoita. Yhtiöiden toiminta vaihtelee, jotkut levy – yhtiöt voivat myös toimia julkaisu yrityksinä jotka valvovat myös laulajien tai bändien brändien ja tavaramerkkien kehitystä, koordinoivat tuotantoa, tuottavat musiikkia sekä jakelevat musiikkia. Markkinoinnin lisäksi työn kuvaan voi kuulua artistin promootio ja musiikin, levyjen sekä musiikki videoiden tekijänoikeuksien valvonta.

Levy – yhtiöt voivat etsiä riveihinsä uusia artisteja tai artisti kokoonpanoja joko uusia tulokkaita etsimällä tai jo suosion saaneita artisteja pyytämällä. Uuden artistin etsinnässä on aina omat haasteensa, kun artistin vieminen suuren yleisön tietouteen vaatii paljon vaivaa se kuluttaa myös varoja.

Toisaalta uuden artistin saaminen levy – yhtiön kirjoille ei kustanna levy – yhtiölle niin paljoa, kuin esimerkiksi kansainvälisen artistin saaminen. Jos levy – yhtiö päättää lähestyä jo tunnettua artistia tai artisti ryhmää, on sen tarjottava jotain enemmän, kuin mitä artistin nykyinen levy – yhtiö tarjoaa.

Tämä tarkoittaa että markkinointiin sekä levyjen julkaisuun ei kulu panostusta paljoakaan ja tuotto on varmempaa. Toisaalta kuuluisan artistin pitäminen kirjoilla vaatii parempaa sopimusta artistille ja enemmän kuluja artistin ylläpitoon, kuin mitä menisi uuden artistin kanssa.

Suurin osa musiikkiteollisuudessa työskentelevistä artisteista on hyvin riippuvaisia levy – yhtiöiden toimintaan, erityisesti kuulijakunnan lisäämisessä. Albumien promootio ja mainostaminen erityisesti radiossa ja erilaisilla tv kanavilla on kuulunut tärkeänä osana sellaisiin asioihin, mitä ilman levy – yhtiön sopimusta toimivalla yksittäisellä artistilla on vaikea toteuttaa. Levy – yhtiöt ovat myös auttaneet uusia artisteja luomaan omaa ilmettään ja opettaneet esiintymään haastatteluissa ja isoilla lavoilla.

Teknologian kehittyessä myös yksityiset, levy – yhtiöiden ulkopuolella täysin toimivat artistit ovat lisääntyneet. Koska omaa musiikkia on helppo mainostaa ja markkinoida erityisesti sosiaalisessa mediassa, ei tähän välttämättä tarvita isomman yrityksen työtä tai rahapanostusta. Toisaalta sosiaalisessa mediassa on niin lukemattomia määriä pieniä artisteja pyrkimässä pinnalle, että yksittäisen artistin on nähtävä suuri vaiva jos haluaa tätä kautta tienata elantonsa ja nostaa oma musiikki suuren yleisön kuuluville.

Kun artisti on kirjoittanut sopimuksen levy – yhtiön kanssa, on tämä merkki siitä että alan ammattilaiset uskovat artistin musiikilla olevan mahdollisuus saada paikka kuulijoiden kuuntelulistoilla ja levyhyllyillä.